UnDar si timbrul cultural

cropped-supergabrielalucian-spatariu3.jpg

UnDAR și timbrul cultural

Recent am aflat de la Raluca Pop despre existența unei noi inițiative parlamentare (care a trecut daca nu ma insel de Senat) despre un nou timbru cultural ce va fi aplicat tuturor produselor culturale indiferent de tipul de manifestare. Banii care vor fi strânși din aceasta noua taxă, se vor duce în mare parte la uniunile de creatie care vor fi beneficiari direcți. Initiațiva este bună, pentru că doar așa, se pare că vor mai veni niște bănuți la cultură, in contextul in care banii de la loterie s-au pierdut iar bugetul Ministerul Culturii și al multor instituții de cultură scade galopant. M-am întrebat însă de ce oare doar uniunile de creație să benefizieze de acesti bani ? De ce nu și CNDB-ul (al carui statut de centru național poate ar merita mai multa atenție) sau AFCN-ul care întârzie lansarea finanțărilor nermabursabile fiind lăsat cu chiloții în vine de catre parlamentul USL-ist care i-a tăiat banii care veneau de la Loterie Națională. In decembrie, i-am trimis Vavei Stefanescu (director CNBD), care a rămas încă fara răspuns. Am prezentat AFCN-ului ca acest timbru cultural să devină o posibilă sursă alternativă de finanțare a Fondului National Cultural. M-aș bucura să avem mai mulți bani pentru proiectele noastre culturale. Un lucru este sigur însă, in cazul in care statul va taxa în viitor spectacolul de dans, banii respectivi  nu se vor intoarce la dans, pentru că noi cei care ne folosim mai mult corpul decât mintea, nu avem iaca încă o uniune….

Inevitabil in timp ce citeam legea respectiva, gandurile mi s-au intors in timp catre unul din proiectele frumoase ale anilor 2000. Pe atunci, plin de energie și elan muncitoresc, începusem să lucrez de zor la un proiect de construcție a unei structuri juridice, pe care am botezat-o UnDAR – Uniunea Dansului din Romania. Numele pe care l-am găsit, era și este foarte inspirat cred eu…Din păcate, proiectul n-a ieșit, eșuănd lamentabil din varii motive. N-am reușit să o pornim la vale, deși ne-am strans peste 40 de oameni la Centrul MAD atunci în 2002 și chiar am votat un statut și am ales chiar o conducere. In fine, am trecut acest proiect la capitolul pierderi și proiecte eșuate. Cautand informatii pe internet despre această uniune, am dat insa peste un interviu acordat Viviei Sandulescu in Observatorul Cultural intitulat “Proiect cultural realizat fara sprijinul Ministerului Culturii”. Articolul, care se referă punctul și la momentul UnDAR este foarte reprezentiv pentru perioada de atunci:

“Cosmin MANOLESCU, esti dansator si coregraf, dar si director executiv al Fundatiei Proiect DCM. Stiu ca in ultima vreme ai un program extrem de incarcat. De exemplu, acum de unde vii si unde te duci? Banuiesc ca esti intre drumuri…

Vin de la Sofia si sint in drum spre Amsterdam, dar fac o escala destul de mare la Bucuresti, fiindca avem doua proiecte importante: intilnirea dansatorilor din Bucuresti si a reprezentantilor lor din tara in vederea posibilei infiintari a unei Uniuni a Dansului, si proiectul international Movements on the Edge, la care vor participa aproximativ 20 de coregrafi din tara si invitati din strainatate, de fapt un mini-festival de dans, cu ateliere, proiectii de filme si spectacole.

Sa le luam pe rind. Vorbeai de eforturile de reinfiintare a unei Uniuni a Dansului. Initiativa a fost primita cu destula retinere de o parte a breslei. Crezi, in continuare, in fezabilitatea acestui deziderat?

Consider ca este nevoie de o organizatie profesionala puternica, reprezentativa. N-as putea spune daca sint optimist sau pesimist, exista dificultati in a lansa dialoguri si a comunica, intre diferite institutii si persoane. Avem cu totii orgolii si foarte putini sint dispusi sa treaca peste ele. Pentru inceput este important ca ne intilnim, ramine de vazut daca va fi un succes. Vom pune pe tapet probleme care ne afecteaza pe toti. Sigur ca si rezultatele sint importante, dar daca nu vor aparea acum, poate vor fi peste 10-20 de ani.

Din discutiile recente, desfasurate la Parlament sau in cadru televizat, unii au ramas cu impresia ca initiativa apartine unui grup de dansatori de contemporan, care doresc sa aiba un statut dublu, raminind independenti, dar fiind in acelasi timp finantati de MCC. Este acesta un paradox?

Cunosc acest curent de opinie. Nu consider ca dansul independent doreste sa ia locul companiilor infiintate si finantate de MCC, dar trebuie sa aiba o sustinere financiara si din partea statului, care este obligat sa sprijine si sectorul privat. Activitatea pe care o desfasuram noi este realmente benefica pentru dansul contemporan in ansamblu. Fiindca anul acesta nu am primit nici un ban din partea MCC, cu ocazia evenimentului Movements on the Edge vom lansa o campanie care se va intitula Proiecte realizate fara sprijinul MCC. Concret, am decis ca, pe toate materialele promotionale, Fundatia Proiect DCM va pune acest label, care va fi reluat in conferintele de presa. Trebuie sa aratam lumii, publicului, ca MCC nu este interesat sa sprijine arta dansului, si in special dansul contemporan. Este un gest la fel de firesc ca si faptul ca ii mentionam de fiecare data pe cei 20 de cofinantatori de la diferite ambasade, organizatii internationale si centre culturale straine, care ne sprijina cu sume incepind de la 200 si ajungind la 2500 euro.” 

Interviul este disponibil integral, pentru cei interesati online la adresa http://www.observatorcultural.ro/Proiect-realizat-fara-sprijinul-Ministerului-Culturii-si-Cultelor.-Interviu-cu-Cosmin-MANOLESCU*articleID_5424-articles_details.html.

(poza din spectacol SUPERGABRIELA realizata de Lucian Spatariu)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s