3 ianuarie

ziua de 3 ianuarie este cea mai tristă zi din viața mea. cei care ma cunosc de ceva timp știu că este o zi extrem de dificilă pentru mine. pentru că este ziua când m-am despărțit definitiv de Gabriela. este ziua când nu sunt în stare să fac nimic, sunt lipsit de puteri și mă simt extrem de deprimat. nu pot să lucrez, nu pot să mănanc și în general îmi place să stau singur și să fiu lasăt în pace. dacă s-ar putea, desigur că aș renunța la ziua de 3 iunie și aș scoate-o complet din calendarul vieții mele… însă ce să fac, asta nu se poate.

tiparul zilei este cumva identic. mă trezesc dimineața cu ochii umflați de nesomn. primul gând se duce la Gabriela mea. fără nici un chef mă îmbrac încet după ce mă spal sumar. deși nu mă consider un om religios, primul drum este la biserica de pe Pitar Moș unde aprind lumânări. prima este pentru Gabriela, a doua este A.L. Serban, prietenul ei cel mai bun, care a plecat și el în rai în 2011. îmi place să mi-i închipui pe amândoi în împărăția cerului, stând pe un nor la o mică șuetă despre amici comuni și noutățile de început de an. de curând am început să aprind lumânări și pentru părinții ei Gabrielei care s-au stins recent.

următorul drum, în ordine cronologică, este în mod normal plimbarea cu Pufitză prin Parcul Ioanid, parcul ei preferat. din păcate Scufus Pufus (cum îl mai alint din când în când) a îmbătrănit și nu mai poate să meargă mult. așă că anul astă m-am dus singur în plimbarea mea. era un soare frumos și cald care mi-a mângâiat obraji triști. m-am întors acasă și am deschis laptopul și am privit pozele de pe wall-ul meu. ca de fiecare dată deschid laptopul doar pentru a poposi pe site-ul ei memorial, pentru a reciti texte din cartea pe care i-am dedicat-o împreună cu o serie de prieteni comuni. de acum 2 ani de când am mi-am deschis blogul, deschid calculatorul și ca să scriu despre memoria întălnirilor noaste. istorii, proiecte, locuri comune…

pufitză sforăie de zor în living. mă duc să dau o raită și prin Grădina oamenilor care nu dorm din Kisselef, unul din ultimele proiecte oficiale ale Gabrielei cu care a marcat și închiderea celor 8 ani de activitate a Programului Cultural Elvețian. era tare mândră de colaborarea ei cu Aurora, Anca Benera (care a realizat imensele pioneze colorate) și Suzi, care a realizat țin minte o instalație specială din plante. din păcate nu eram în țară cand s-a făcut lansarea oficială așa că memoria mea este limitată doar la pozele și mica înregistrare video realizată nici nu știu de cine…acum zona arată deplorabil, inima elvețiană și podurile de lemn au dispărut, bazinul este plin de grafitti fără sens iar din 10 pioneze, mai sunt doar 4. bine că n-a dispărut pioneza roșie cea centrală unde scrie cu alb – Programul Cultural Elvețian a susținut timp de 8 ani cultura contemporană în România. ar trebuie probabil să mă duc la primărie și să le propun să refacă parcul. ce fain ar fi daca s-ar face măcar curat și s-ar zugrăvi bazinul. probabil că dacă ar fi câștigat Clodilde m-aș fi dus. însă nu cred că am nici o șansă cu noul primar PSD-ist. iar fostul primar Andrei Chiliman (care-și dăduse aprobarea pentru instalația artistică) nu-mi este de nici un ajutor. între timp a ajus să fie cercetat penal pentru trafic de influență, corupție și mită dacă nu mă-nșel.

după o tură finală imi iau la revedere de la pioneza centrală. este deja trecut de ora 14 și n-am mâncat încă nimic. o iau pe jos pe Magheru și trec și pe la ultimul ei sediu  din Grigore Alexandrescu, ambasada Elveției este tot acolo. sigla Programului Cultural Elvețian a fost scoasă de demult. continui plimbarea mea agale până în piața Amzei unde mă opresc la restaurantul italian Trattoria Il Calcio de pe Mendeleev, unul din locurile noastre preferate de masă. deși au trecut ani buni de atunci, restaurantul este plin. o chelneriță nouă mă așează la una din puținele mese libere. comand un latte și o salată cu somon pentru mine și un ceai de sunătoare pentru Gabriela. același meniu, același ritual. dintr-un difuzor hărăit se aude încet muzica italiană….în restaurant este un zumzet continuu, toata lumea vorbește de zor. eu tac privind absent la lume. două universuri complet paralele. eu cu tristețea mea, ei cu bucuria de început de an. mă chinui să mânanc salata care și-a pierdut din gustul ei de odinioara. în timpul astă flashuri de memorie îmi traversează creierul. într-un final mă trezesc din reverie, cer nota și plătesc. ajung rapid acasă și într-un automatism tembel deschid laptopul. Suzi a postat și ea ceva frumos despre Gabi, depun și eu o inimă mică roșie electronică, în timp ce alte câteva boabe de lacrimi mici se scurg ușor printre genele-mi triste. gândurile îmi zboară la începuturile relației noastre profesionale. Iată că în curând se vor împlini 20 de ani de când împreuna cu Gabriela lansăm la apă Fundația Proiect DCM, care acum îi poartă numele. mă gândesc ce repede trece timpul….mă apuc să citesc articolul scris acum 2 ani și filmul vieții începe să se derulează în minte din nou. într-un final decid să postez din nou articolul la mine pe wall, pentru noii mei prieteni care n-au avut șansă să o cunoască direct pe Gabriela. încep să caut prin dosarele mele de lucru pliante de la proiectele la care am lucrat împreună. îmi cade în mână cartea poștala cu premiera spectacolului Paradis Serial primul nostru artistic la care am lucrat împreună. găsesc și cartea poștala cu ultimele reprezentanții ale spectacolului din Olanda, turneu de care s-a ocupat tot Gabriela. mă năpădesc imagine de la spectacolele de la Uzes, de la Bienala de la Lyon (unde Gabriela o descoperă pe Miki Braniște pe care o va ajuta la întoarcerea ei în România), la reprezentațiile de la Roma, Malmo, Dublin, New York, Amsterdam etc. a fost spectacolul meu cel mai longeviv (peste 50 de reprezentații) care mi-a adus și 2 premii (din care unul extrem de important acordat de SACD din Paris) mulțumesc Gabriela pentru tot ce ai făcut pentru mine. știu că ți-am mai mulțumit și anul trecut însă nu contează. imi aduc aminte și de piesa lui Phil Collins – It’s just another day in paradise, piesa pe care am cantat-o cu lacrimi în ochi la spectacolul memorial Atat de Fragedă pe care I l-am dedicat în februarie 2009. De unde să știu eu că Gabriela mea va ajunge așa rapid la paradis…

Continui căutarea și-mi cade în mînă pliantul de la Showcase-ul din 2008 din Amprenta.Dialog. ultima inițiativă a Gabrielei cronologic vorbind. să scriu sau să nu scriu despre acel moment dificil? caut pe google informații despre evenimentul respectiv pentru a-mi reînprospăta memoria. pe site-ul CNDB nu mai apare nici un document despre perioada respectivă. noroc însă cu Liternet-ul care a preluat programul integral al evenimentului așa cum fusese el anunțat inițial într-un comunicat de presă trimis probabil de către CNDB. http://agenda.liternet.ro/articol/8029/Comunicat-de-presa/Practici-artistice-si-tendinte-actuale-in-dansul-contemporan-romanesc-AmprentaDialog.html

Showcase 2008. Selecţia de toamnă este prima etapă în realizarea unui proiect de mai mare anvergură, festivalul de dans românesc Invitation Dans.RO 2009, care se va desfăşura la Bucureşti, între 5 şi 7 iunie 2009. Scopul principal al viitorului festivalul este promovarea dansului contemporan românesc prin intermediul unor reţele importante de programatori din Europa şi Statele Unite ale Americii.

Showcase 2008. Selecţia de toamnă oferă posibilitatea tuturor coregrafilor romani să-şi prezinte piesele în fata unui juriu internaţional şi să candideze pentru a fi incluşi în programul festivalului Invitation Dans.RO 2009. De asemenea, showcase-ul urmăreşte să aducă împreună în acelaşi context spectacole de facturi şi stiluri diferite, dorind să pună în valoare diversitatea din dansul românesc. Aceasta va permite întâlnirea între coregrafi, vă încuraja dialogul şi viitoarele colaborări. Cred ca o astfel de întâlnire şi în acelaşi timp competiţie de stiluri, surse de inspiraţie şi tendinţe este foarte necesară.

La festivalul Invitation Dans.RO 2009 aşteptăm o participare substanţială a programatorilor francezi, care are ca scop pregătirea unei prezenţe româneşti în Franţa în 2010-2011, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la generosul proiect La Danse en Voyage ce a avut loc între 1991 şi 1993.

Showcase 2008. Selecţia de toamnă ia pulsul dansului românesc într-un moment favorabil, de dezvoltare a artei dansului în România.

(Gabriela Tudor – iniţiator festival Invitation Dans.RO 2009)

festivalul acela n-a mai avut loc așa cum n-a mai avut loc nici sezonul coregrafic român din Franța pe care-l pregăteam pentru a marca în 2010-2011 cei 20 de ani de la proiectul la Danse en Voyage. nu din cauza dispariției Gabrielei. ea nu a avut nici o vina. mă decid într-un final să scriu despre unul din cele mai dificile momente ale relației noastre profesionale. nu știu însă dacă-l voi face public vreodată. poate doar în cartea mea de memorii, dacă voi apuca să o finalizez vreodată. încerc să adorm deși îmi este aproape imposibil. mă uit la ceas este deja ora 3 dimineața, suntem deja în 4 iunie. time to sleep. nu înainte de asculta piesa The Great Pretender în interpretarea lui Fredy Mercury, una din piesele ei preferate.

Oh yes I’m the great pretender (ooh ooh)

Pretending I’m doing well (ooh ooh)

My need is such I pretend too much

I’m lonely but no one can tell

Oh yes I’m the great pretender (ooh ooh)

Adrift in a world of my own (ooh ooh)

I play the game but to my real shame

You’ve left me to dream all alone

Too real is this feeling of make believe

Too real when I feel what my heart can’t conceal

Ooh Ooh yes I’m the great pretender (ooh ooh)

Just laughing and gay like a clown (ooh ooh)

I seem to be what I’m not (you see)

I’m wearing my heart like a crown

Pretending that you’re still around

Yeah ooh hoo

Too real when I feel what my heart can’t conceal

Oh yes I’m the great pretender

Just laughing and gay like a clown (ooh ooh)

I seem to be what I’m not you see

I’m wearing my heart like a crown

Pretending that you’re

Pretending that you’re still around

Leave a Reply

