la final de an

la final de an

Am ajuns la finalul anului. Acum o noapte a nins si pentru o zi, zăpada a acoperit orasul. Acum a inceput sa se topească iar mizeria cuprinde din nou Bucureștiul. De cinci zile mă lupt cu o raceala rebela, sistemul meu imunitar e dat peste cap de prea multe calatorii, proiecte, probleme, situatii… Prea multe lucruri s-au întâmplat în ultima vreme, nici nu știu cu ce să încep.

* * *

Turneul danswanderer 2018 s-a finalizat cu succes. Am avut 14 reprezentații la București, Sfântu-Gheorghe (mulțumim Teantrul Andrei Mureșanu), Piatra-Neamț (un public excelent, thanks Gianina Cărbunariu), Socolari ( bravo Artă-n Casă), Timișoara (unde ne-am simțit ca acasă la Ambadada) și la Lisabona unde am avut și premiera internațională a proiectului în cadrul #cartografias (thanks Ezequiel and Forum Danca team).

Ultimele 2 evenimente danswanderer#3 au avut loc pe 10 și 11 decembrie la Muzeul Harților si Cartilor Vechi, un loc extrem de calduros la propriu si la figurat. Multumim din inima Cristina Toma & Despina Hasegan si sper sa ne revedem în 2019, poate cu un atelier despre harțile corpului. Deși răcit cobză, am fost prezent la întâlnirea wandering cu cei 6 dans-wandereri. A fost fain, sincer si puternic emoțional iar timpul a trecut foarte rapid. Doina a scris despre asta ieri pe Facebook, vezi printscreenul de mai jos:

Screen Shot 2018-12-16 at 13.42.20.png

Proiectul Dans-Wanderer mi-e tare drag. Și va continua în 2019 cu o nouă piesă coregrafică, noi retreat-uri și călătorii performative. Am finalizat cu bine și programul #START cu 2 ateliere de management cultural la Iași și Sibiu, unde am cunoscut locuri noi și oameni faini, interesați și ei să miște lucrurile ca și mine. cu unii dintre ei sper să ne revedem în 2019. m-am bucurat să văd că și programul de mentoring a dat ceva roade, unii din participanți au obținut și ei finanțări de la AFCN pentru proiectele lor viitoare. Super-nice feeling.

Tragem acum cortina peste Platforma ZonaD cu bucuria ca am putut ajuta oameni la inceput de drum. Vom reîncepe în curând în forță în ianuarie 2019 când vom relansa programul #START și bursele Gabriela Tudor în management cultural. Platforma ZonaD este un program multi-anual cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Tot in ianuarie vom începe și pregătirile pentru a prezenta spectacolul “Călătorie către mine însumi” pe 19 februarie la Craiova în cadrul stagiunii 11 + 1, organizate de Teatrul Național din Craiova, poate cel mai interesant program al unui Teatru Național din România.

* * *

Ieri, Iulia Popovici a postat pe contul Asociației Transsectoriale a Independenților din Cultură (Atic) despre sistemul de pensii pentru independenti. Am aflat, nimic nou sub soare, că pentru noi, artiști și managerii independenți “Practic, nu se poate face nimic, pentru că unii dintre voi, persoane fizice, nu PFA, au apucat să semneze înainte de 2017 vechea Declarație 600 (știu și eu cîțiva), modificarea retroactivă fiind practic imposibilă. Iar rezultatul va fi un dezastru.(…) Este nevoie de reglemăntări care să permită creșterea veniturilor în sectorul independent și reducarea ecartului din cei angajați la stat și independenți. Actualul sistem permite monopoluri și suprareproducerea unei forțe de muncă ieftine”. Sunt nominalizat direct, ca membru USR împreună cu Dragoș și Claudiu Năsui, să facem ceva. Singurul lucru pe care cred că-l putem face acum este să îndemnăm oamenii să meargă la vot în mai 2019 la europarlamentarele și desigur după aceea la alegerile locale în 2020. E clar ca Parlamentul trebuie schimbat. Am propus desigur unele măsuri importante pentru viitorul program de guvernare pe capitolul cultură care este încă în lucru la USR. Să vedem însă ce va ieși în final. Un lucru este clar, inechitățile între bugetari și independenți au crescut enorm în ultimii 2 ani. Colegii noștii au salarii mult mai mari, tichete de vacanță, pensii asigurate, noi avem doar libertatea. Care însă de multe ori nu ține de foame și nici de pensie.

Revoluția fiscală lansată de PSD a lovit bine în noi. Și n-am văzut ca artiștii să se revolte înafara bulei Facebook.

De multe ori mă întreb cum a fost posibil să fie ratat momentul de dupa #colectiv, cel al guvernării tehnocrate (din care și Iulia a făcut cumva parte la un moment dat). Atunci trebuiau luate o serie de măsuri urgente, nu acum când cutia pandorei a fost larg deschisă de coaliția PSD + ALDE.

Pentru cei care nu știu, la inceputul anului 2016, împreună cu alți colegi, îi propuneam noului Ministru al Culturii Vlad Alexandrescu o serie de măsuri importante de urgență printre care una era reducerea fiscalității pentru artiștii independenți. Ulterior, în urma participării la o conferință la Bruxelles pe partea de mobiliate internațională organizată de UE am revenit cu o nouă propunere și la Corina Șuteu, prin care ceream ca veniturile artiștilor mai mici de 10.000 de Euro/ să nu fie impozitate – măsură deja implementată cu succes în unele țări din UE. Din pacate n-a ieșit nimic. N-a fost să să fie, guvernarea tehnocrată a trecut rapid și din pacate, nu a adus nici o schimbare majoră pentru sectorul cultural. Nothing. Ok, știu că mulți veți spune că nu a existat voință politică în Parlament pentru o reformă adevărată. Poate este adevărat, însă la final ce rămâne contează. Doar AFCN a reușit să supraviețuiască acestor timpuri tulburi, fiind însă și el mutilat recent de actorul-ministru George Ivașcu prin numirea directă a unor evaluatori (unii clar incomptenți) în comisiile de evaluare contrar chiar însă legii AFCN-ului. Ce contează însă legea? O altă măsură aberantă care ar trebuie reparată rapid. Se va mobiliza oare însă sectorul cultural și operatorii culturali?

* * *

Acum 2 zile am fost invitat să vorbesc din perspectiva unui beneficiar al finanțărilor publice la conferința “Finantarea publică a activităților non-profit” organizată în cadrul unui proiect POCA ”Îmbunătatirea cadrului juridic privind finanțarea publica a organizatiilor neguvernamentale” initiat de Centrul pentru Legislație Non-profit si finanțat cu sprijinul Fondului Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativa cu un buget în valoare de 987,868.02 RON. Adică, tineti-va bine, de aproape 5 ori bugetul unui proiect multi-anual de la AFCN.

M-am dus la conferinta desi eram racit pentru că subiectul este unul important pentru viitorul sectorului non-profit. Nu au fost foarte multe persoane în sala de la Hotel Minerva, circa 30 de participanti din care doar 5-6 persoane din partea autoritatilor publice + oamenii din echipa proiectului. La începutul conferintei, am făcut si o postare scurtă pe facebook care a primit exact 19 like-uri si 3 comentarii. Dan Lungu, senator USR doreste o copie a raportului și a amendamentelor pentru a da o mână de ajutor (o vei primi cand o voi primi si eu pe email), Luiza Zamora ar vrea un rezumat pentru cei aflați pe coclauri (o sa fac mai jos) iar colegul meu Dragoș Neamu emigrat recent în Belgia, vrea să afle despre și el despre provocările în accesarea fondurilor (eu urma să vorbesc un pic și de despre asta). O să încerc din memorie un scurt rezumat la prima parte a conferinței la care am fost prezent.

In deschiderea întâlnirii am aflat de la Octavian Rusu, președinte Asociației Centrul pentru Legislație Nonprofit, că exista circa 47.000 organizații non-profit active (la nivelul anului 2015) din care doar aproximativ 2% reușesc să acceseze fonduri din bugetul autorităților locale (conform unui raport din 2018 al fostului Minister pentru Dialog Social inițiat sub guvernarea tehnocrată și decedat subit la începutul acestui an). Am aflat despre faptul că organizațiile non-profit din domeniul social beneficiază de o lege specială nr. 34/1998 prin care au dreptul la subvenții pentru serviciile sociale prestate în interesul comunității precum și de faptul că unele dintre organizații au început să acceseze noi fonduri pe baza legii 350.

In continuare a fost prezentat cel mai performant instrument de finanțare pentru sectorul non-profit care, în opinia organizatorilor raportului, este AFCN (în paranteza AFC finanteaza pe lângă sectorul non-profit si instituțiile publice de cultură, primariile, srl-urilor și mai nou chiar și penitenciarele). Irina Cios, directorul AFCN a făcut o prezentare foarte bună punctând lucrurile importante existente – predictibilitate (se știe ca anual exista 2 apeluri de proiecte, unul în luna septembrie și unul în martie), reducerea birocratiei prin depunerea cererilor de finantare online, cresterea numarului de proiecte co-finantate, aparitia unor arii noi (educatie, interventie culturala, rezidente de creatie, multi-anuale etc), cresterea cuantumului sumelor oferite de la 50.000 lei în 2015 la 80.000 lei în 2019, implicarea Consiliului AFCN în constructia unei strategii de finanțare și alte multe informații….Totul foarte pe pozitiv și actual.

Simona Constantinescu, director dezvoltare & advocacy la FDSC a vorbit pe scurt de provocarile anului 2019 în principal legat de noile cerinte ale donatorilor (vezi fondurile norvegiene) dar si de modificările importante la nivel legislativ la care trebuie să faca fata sectorul non-profit – vezi legea Pleșoianu (prin care fiecare ONG trebuie să-și declare toate sursele de finanțare odată la 6 luni) dar si noua lege anti-terorism care cere sectorului non-profit să-si declare beneficiarii cu CNP si adresă la Ministerul Justitiei.

Eu am prezent foarte pe scurt provocarile privind accesarea fondurilor publice care, în opinia mea, sunt legate în principal de cadrul legislativ.

Am vorbit despre lupta mea cu sistemul central de peste 15 ani si putinele realizari obtinute – vezi recunoasterea oficială a artei dansului în România, reformarea AFCN-ului si faptul că în 2005 am reușit să o conving pe Mona Muscă despre necesitatea decontării unor cheltuieli administrative limitate (telefon, chirie, internet, poștă, onorariu coordonator proiect) la AFCN, argumentul suprem folosit de mine dupa mai mult de 2 ore de negocieri fiind faptul ca organizațiile non-profit din domeniul social au dreptul la subvenție iar sectorul cultural nu (vezi legea 34/1998). Am mentionat despre legile noi recent adoptate care ne vor obliga să declaram very soon la Ministerul Justitiei toti beneficiarii nostrii (artisti si publicul larg) cu CNP si adresă, fapt care va îngreuna si mai mult activitatea ONG-urilor. Am mai vorbit de faptul despre faptul că amendamentele legislative la legea 350/2005 (care au fost deja votate într-una din camerele Parlamentului) vor trebuie să includa obligatoriu posibilitatea finantarii într-un cadru multi-anual (si nu unul anual asa cum se mentionează acum), de faptul ca trebuie inclusa în lege obligativitatea realizarii evaluarii de către experti-evaluatori specializati în domeniile de finantare (si nu cum se face în acest moment prin personalul angajat din Primării, incapabil sa înteleagă necesitatile fiecarui sector în parte) precum si posibilitatea depunerii cererilor printr-un sistem online (sau așa cum se întâmplă la nivelul programelor Uniunii Europene), chiar electronic.

Unul din participanti, reprezentant al unei autoritati publice, a replicat ca nu poate exista aceasta posibilitate pentru că “vine Curtea de Conturi si ne cer documentele”. Irina Cios a replicat la această interventie ca si la AFCN vine Curtea de Conturi însă când sunt cerute documente legate de proiectele câstigatoare (sau documente oficiale legate de beneficiari), acestea sunt printate la cerere. Fac aici o paranteza cred necesara, tot Curtea de Conturi a fost cea care a pus pe butuci si ICR-ul, care paradoxal, de exemplu nu mai poate oferi diurna colaboratorilor artisti care derulează proiecte în cele 18 filiale din lume (in timp ce însa Presedintele ICR beneficiaza de o diurna de sute de euro/zi).

În finalul intervenției mele am mentionat faptul ca dacă exista înca un sector non-profit cultural activ în Romania se datorează exclusiv AFCN-ului. Care este un model de bune practici care a ar trebui replicat. Însă așa cum am mai spus-o Omul sfințește Locul. Iar în cazul de față, prezența Irinei Cios la conducerea AFCN este o mare șansă pentru noi artiștii, curatori, managerii și operatori culturali care mai îndrăznim să ne imaginăm proiecte culturale în aceste zile tulburi. Aș fi vrut să menționez și asta în speachul meu însă împins de la spate să termin rapid, n-am mai apucat.

Ultima vorbitoare – Nicoleta Preda, Director Programe la Asociatia SOS Satele Copiilor a vorbit despre zona ONG-urilor sociale care beneficiază de o legislație specială prin care pot obține finanțări importante de la Consiliile Județene. Așa am aflat cu suprindere că această asociatie dezvolta proiecte la nivel national având o echipa de 150 de persoane angajate cu carte de munca in mai multe filiale din tara, subventia pentru un copil asistat fiind una totusi mica. Desigur că si acolo lucrurile par foarte complicate, legea nu este foarte clară iar în unele cazuri legea existentă nu se poate aplica. Însă oricum ar fi, cred ca sectorul social a reusit să se impună mai puternic decât cel cultural, poate si pentru ca mai solidară și unită. Nu cred că există un ONG cultural în România care să aibe 20 de angajați cu carte de muncă. Pentru că nu ai cum să te dezvolți cu 1-3 proiecte finanțate de la AFCN și cateva mici donații/sponsorizări. Este nevoie de mult mai mult, aș zice eu o reforma generală și de legi noi care să sprijine în mod real dezvoltarea sectorului cultural. Si de unitate care nu exista mai deloc.

Din păcate n-am putut să stau până la finalul conferinței. Raportul realizat de Centrul pentru Legilasție Non-Profit a fost prezentat ulterior după pauza de masă, găsiți filmul cu rezultatele sale la adresa https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2F179167282792556%2Fvideos%2F339425136876120%2F&show_text=0&width=267

* * *

contestația mea la AFCN a avut în final câstig de cauza. proiectul #INTERSECTII a fost declarat în final căstigator. am avut neșansă să fiu depunctat drastic de către unul din evaluatorii AFCN pe motive inexistente (ca vezi-doamne nu intră în dialog cu alte discipline artistice și că nu este suficient de experimental)….serios, oare ce proiect a citit persoană respectivă ??? sunt aproape 100 % că era vorba de unul din evaluatorii numiți direct de către Ministrul Culturii. pentru ca numai unul numit își putea permite să dea copy & paste la în procent de 100 % la notele și grilele de evaluare, de la un proiect la altul. vă invit să citiți mai jos câteva fragmente din opera respectivalului evaluator, numărul 3:

Proiectul nu are neaparat un caracter extrem de inovator, insa ar putea starni interesul prin complexitatea abordarii; cu toate acestea, ma tem ca aglomerarea excesiva de activitati nu foarte bine interconectate intre ele, nu e o abordare optima a unui proiect de acest gen.

Proiectul reuseste sa puncteze in privinta sustinerii creatiei coregrafice si in cea a sustinerii mobilitatii, insa nu apreciez ca puncteaza la capitolul creerii unui dialog cu alte discipline artistice, ori la cel al experimentului

Activitatile propuse pot fi considerate a se incadra intr-o programare suficient de realizabila, dpdv al timingului. Activitatile sunt relativ realizabile in calendarul propus, fiind, insa, destul de riscanta hotararea solicitantului de a aborda o agenda atat de complexa si stratificata, intr-un singur proiect.

Solicitantul acopera, cu cca 3% peste procentul minim, partea de contributie proprie (inclusiv dintr-o sursa externa). Cu toate acestea, analizand intregul buget estimativ al proiectului, senzatia cu care am ramas este aceea a unui dezechilibrru stangaci mascat.

Bugetul prezentat este construit intr-o maniera aparent echilibrata, nu am observat elemente care sa ridice semne de intrebare cu privire la alocarile alocate anumitor capitole, cu exceptia, onorariilor pentru segmentul de conceptie si prestatii artistice, care pare, totusi, putin exagerat pentru un proiect care solicita finantare din fonduri publice si si induce un dezechilibru.

Impactul potential al proiectului este estimat intr-o maniera realista, fara a se introduce expectatii exagerate in privinta rezultatelor obtenibile; cu toate acestea, ar fi fost de dorit o prezentare putin mai precisa a impactului urmarit, tinand seama inclusiv de faptul ca nu exista o conexiune extrem de stransa intre componenta artistica concreta a proiectului si cele educativ-formative (de tipul “retreat”-ului).

* * *

tot săptămâna asta am finalizat și lucrul la un nou proiect european care a fost depus la Europa Creativa. sunt tare curios dacă va fi selecționat, vom afla in luna mai 2019. în cazul unui răspuns pozitiv, tot ce pot sa va spun este ca veți putea revedea spectacolul meu de debut Paradis Serial într-o noua varianta.

* * *

Tot saptămâna asta am aflat si de un nou entry pe lista finanțatorilor publici – Administratia Monumentelor Istorice si de Patrimoniu din Bucuresti (www.ampt.ro) Noroc cu Raluca că a dat din intâmplare de anunțul privind rezultalele selecției pentru cel de-al doilea apel. Au fost scose la licitație 8 milioane de lei, o suma mare pentru București. La primul apel au fost doar 5 participanti (din care nici unul nu a fost selectionat) motiv pentru care a fost lansat cel de-al doilea apel o luna mai tarziu. La care au fost doar 13 participanți din care au primit fonduri 11 colegi. Nimeni n-a suflat o vorba, n-a postat pe wall sau a dat un telefon desi erau bani suficienti pentru mai multi operatori culturali. Nu cred ca ar fi depus multa lume pentru ca lumea era deja ocupata cu proiectele la AFCN. Foamea de bani a ajuns atât de mare încât sentimentul de comunitate culturală a dispărut complet. Trist, foarte trist, cum bine remarca cineva pe facebook…Suntem din ce in ce mai singuri.

* * *

Iar am scris mult. Time to stop. Luați și voi o pauza ca vin sarbatorile si trebuie sa ne încărcam bateriile. 2019, nu va fi nici el un an usor. Mai ales dacă iese OUG-ul cu amnistia, grațierea și modificările la codurile penale.

credit poze: Doina Domenica Cojacaru Thanasiadis

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s